Rozvoj a vzdělání
Svoboda učení podle Petera Greye – část 2
Jak jsme zmínili v minulém článku, hra je podle Petera Graye zcela klíčový nástroj pro bezstarostné učení. Děti se od malička vzdělávají motoricky, jazykově, vědecky i sociálně a morálně. Především sledováním okolí a napodobováním vzorů. Aniž by jim kdokoli cokoli vnucoval, natož je trestal nebo pozitivně motivoval. Vše se odehrává zcela přirozeně v rámci hry.
Studenti, kteří se rozhodli pro vyšší vzdělání, neměli prakticky žádný problém se na univerzity dostat, včetně těch prestižních, a také na nich bez problémů studovat. Mnoho ostatních se stalo úspěšnými bez vysoké školy.
A co je nejdůležitější, bývalí studenti prožívají šťastný život. Téměř jednomyslně se shodují na tom, že jsou vděční, že mohli navštěvovat Sudburry Valley, a sdílejí přesvědčení, že je tato škola připravila na dospělý život mnohem lépe, než by kdy dokázala škola tradiční. Z velké části si v dospělosti zachovali hravý (což znamená jak soustředěný a intenzivní, tak radostný) přístup k práci a životu, který si ve škole osvojili a vypilovali.”
Považuji za důležité zdůraznit, že se jedná o subjektivní vyjádření bývalých studentů školy pro autora knihy. Proto by mě zajímalo vidět zhodnocení i v českém prostředí, z vaší vlastní zkušenosti, byť opět v malém měřítku. Zažili jste vy nebo vaše děti výuku v alternativní škole? Jaké to bylo? Měli jste pocit, že vás škola dostatečně připravila na život? Bavilo vás učení?
Budu moc ráda za vaše názory a komentáře. Ráda si je přečtu zde pod příspěvkem nebo na soukromém emailu: monika.charouskova@misehero.cz. Děkuji moc a těším se na inspirativní diskuzi! 😉