Rozhovory s odborníky

Uberujte nebo budete kodakováni zn. ekologicky

V březnu jsme s Misí HERo vyrazili na konferenci facility managementu do Amsterdamu, kde jsme účastníkům zprostředkovali sebepoznávací zážitek na téma komunikace a spolupráce, poznali se s mnoha zajímavými lidmi a načerpali inspiraci, o kterou bych se s vámi chtěla podělit.

Na konferenci mluvilo spoustu zajímavých řečníků, a to jak o budoucnosti ve facility managementu, tak o budoucnosti v širším slova smyslu.

Přichází čtvrtá průmyslová revoluce neboli průmysl 4.0, kde kyberneticko-fyzikální systémy budou schopny nahradit lidskou sílu i v komplexnějších činnostech, než jsme byli doposud zvyklí. Jak se můžeme na 4. průmyslovou revoluci připravit? Co je třeba začít dělat jinak už teď, aby naše produkty a služby našly uplatnění i v nové době? Nancy Rademaker, jedna z hlavních řečnic na konferenci, radí „uberujte nebo budete kodakováni.“

Dodnes si pamatuji, jak jsme s maminkou chodily do Kodaku nechat si vyvolávat fotky: 9×13, matně. Většinou už týden dva po dovolené jsme se pak mohly kochat obrázky plnými vzpomínek. Čekat dva týdny na fotku? To je dnes opravdu hodně retro 🙂 Přestože Kodak stál u zrodu technologie digitálních fotoaparátů, rozhodli se raději držet starých zavedených produktů, včas nezachytili revoluci ve svém odvětví a stali se tak firmou minulosti. Co tedy dělat, abychom se odlišili a stali se firmou, která obstojí i v nové éře? Firma 4.0 se nesnaží zákazníkovi prodat svůj výrobek, nýbrž vyvinout takový produkt, které zákazník 4.0 bude chtít. Firma 4.0 přináší řešení na problémy, se kterými se zákazníci v daném segmentu potýkají, a zároveň jim vytvoří, co nejpohodlnější zákaznickou zkušenost.

Vezměte si například Uber. Uchopili problém, který dlouho pálil zákazníky taxislužeb: nejistota, kolik bude cesta stát, jestli mě taxikář natáhne atd. A to způsobem, který svou jednoduchostí vychází zákazníkovi maximálně vstříc. Předem vidíte, kolik cesta bude stát, celý proces objednání služby provedete během pár klinutí a platba se vám posléze automaticky strhne z účtu. Vynaložené úsilí je opravdu minimální.

Ať už se bavíme o Uberu, Netflixu nebo Airbnb, všechny firmy prodávají řešení, které zákazníkům vytrhlo trn z paty a za pomoci moderních technologií jim usnadňuje život. Rozhodnutí je na Vás – můžete uberovat anebo budete kodakováni.

Dalším tématem, které se prolínalo napříč konferencí, byla udržitelnost. Velmi mile mě překvapilo množství prezentací a workshopů na ekologická témata. Zaznívaly otázky typu: Jak můžeme snížit uhlíkovou stopu, kterou po sobě za necháváme? Co můžeme v naší organizaci udělat, abychom lépe užívali principů cirkulární ekonomiky? Jak můžeme snížit spotřebu jednorázových plastů?

Prostor, který debata na tato témata na konferenci dostala, mě utvrzuje v názoru, že udržitelnost je velkým tématem, kterým se i firmy 4.0 budou muset zabývat. Jako zástupce z řad mileniálů vnímám, že minimálně pro naši generaci je čím dál tím důležitější, abychom se chovali ekologicky šetrně a takové produkty budeme i do budoucna stále více vyhledávat.

Implementace principů cirkulární ekonomiky nám kromě udržitelnosti přinese i ekonomické úspory. Sice se nám teď může zdát, že změny, které je potřeba v našich životech udělat jsou příliš nákladné nebo nepohodlné, já ale věřím, že vynaložená energie se nám mnohonásobně vrátí. Jak říkaly naše babičky: dobrá hospodyňka pro pírko i přes plot skočí.

Z konference si kromě hezkých zážitků (zdokumentovaných v digitální podobě na mém chytrém telefonu 🙂 ) odnáším i dobrý pocit, že společenská diskuze o budoucnosti neřeší jenom, co nám budoucnost přinese, ale i co my můžeme udělat pro ni.