Rozvoj a vzdělání
Hra podle Petera Graye – 2. část
Peter Gray definuje 5 základních aspektů hry:1) Hru si sami vybíráme a sami ji také řídíme. Máme vždy svobodu skončit. Se hrou navíc musí souhlasit všichni zúčastnění. Všichni musí mít pocit, že to je právě to, co teď chtějí dělat. Účast na hře nás tedy učí vycházet s ostatními a najít konsenzus.
4) Základním aspektem her je také nápaditost. Hra nikdy není striktní, často bývá odtržená od reality a otevřená tvoření. Vždy můžeme rozeznat „čas vně“ a „čas uvnitř“ hry. Hra v sobě skrývá i paradoxy. Hrajeme si v reálném čase, reálnými pohyby, ale přitom příběh schovaný za naší činnosti nebývá reálný.
5) Pro hru je stěžejní aktivní, pozorný a nestresující stav mysli. V experimentech, které Peter Gray zmiňuje, dospěli vědci k názoru, že tlak zvyšuje výkon o důvěrně známých činností, u kterých není potřeba přemýšlet. Naopak při učení, rozhodování se nebo hodnocení kritérií tlak výrazně zhoršuje výkon. Může tomu být tak proto, že přesouvá pozornost na výsledek, nikoli na prostředky. Tlakem se zvětšuje rozdíl mezi zkušenými a nováčky v dané činnosti.
Budu moc ráda za vaše názory a komentáře. Ráda si je přečtu zde pod příspěvkem nebo na soukromém emailu: monika.charouskova@misehero.cz. Děkuji moc a těším se na inspirativní diskuzi! 😉